Vi säkerställer smakupplevelsen hos din tilltänkta målgrupp.
Kontakta oss idag!
Vi arbetar med livsmedelsföretag som vill utveckla och marknadsföra sina produkter.

Så här genomför vi ett smaktest
1. Behovsanalys. Ska du utveckla en helt ny produkt? Eller vidareutveckla en befintlig produkt? Eller vill du säkerställa smaken på en befintlig produkt i jämförelse med dina konkurrenter. Vi börjar alltid med att göra en behovsanalys för att tydliggöra de beslut som undersökningen ska ge underlag till.
2. Studiedesignen. Baserat på behoven bestämmer vi vilken studiedesign som är bäst lämpad. Ska vi genomföra ett blindtest? Eller ett s.k. Triangeltest för att se om konsumenter känner någon skillnad på befintligt och nytt recept? Eller ett kombinerat produktkoncept och smaktest med smakupplevelse baserat på kännedom om varumärke och produkt inklusive förpackningskommunikation?
3. Formulär. Vadis Research har standardiserade modeller för genomförande av smaktester som är en kombination av skalfrågor och frågor med öppna svar. De sensoriska variablerna innehåller både s.k. gillande-skalor och s.k, Just-About-Right (JAR) skalor som visar om det är för mycket, lagom eller för lite av något.
4. Svarsinsamling. Smaktestet kan genomföras i Vadis Researchs egen testlokal i centrala Malmö eller via in-hometester där konsumenter testar produkten i hemmiljö. Vi har även möjlighet att genomföra smaktester på andra orter.
5. Databearbetning och Analys. Datan sammanställs, bearbetas och analyseras. Vadis Research har egen referensbank som erhållna värden jämförs med och är en viktig del av analysen. Resultaten sammanfattas och leder till en rekommendation från Vadis Research. Vilket recept testar bäst och är det tillräckligt bra eller behöver det justeras och i så fall på vilket sätt?
6. Rapport & Presentation. Resultatet av undersökningen inklusive rekommendationer presenteras i en designad rapport. En personlig presentation ingår i leveransen.