Vadis-Research - SmaktestSmaktest säkrar svenska smaklökar

Oavsett om produktutveckling sker i Sverige eller utomlands är det viktigt att kvalitetssäkra att produkten går hem hos den tilltänkta målgruppen. Inte minst gäller detta för livsmedelsproducenter vars produkter bokstavligen måste falla konsumenter i smaken.

Inför lanseringen i Sverige av nya Rustica kebabpizza var det därför naturligt för Dr. Oetker att genomföra ett smaktest med svenska konsumenter. Med resultaten i hand kunde Dr. Oetker visa livsmedelskedjorna att Rustica Beef Kebab inte bara är mycket omtyckt av svenska konsumenter utan också bättre i relation till de övriga fyra testade pizzorna, som redan finns på svenska marknaden.

– Som internationell livsmedelsproducent med produktutveckling utanför Sverige har vi stor nytta av konsumenttester som i förväg visar vad svenska konsumenter tycker om våra produkter. På så vis får vi inte bara goda argument i införsäljningen till handeln utan också ett internt verktyg för att prioritera vilka produkter ur det internationella sortimentet vi ska lansera i Sverige, säger Martina Hultquist, Product Manager Pizza på Dr. Oetker Sverige.

Tillsammans med Scandinavian Retail Center har Vadis Research genomfört ett blindtest av djupfryst pizza med svenska konsumenter.

Kontakta Vadis Research

keyboard_arrow_up