Vadis-Research-Smaktester-Linskakor

Friggs Linskakor optimeras

I ett kombinerat koncept- och smaktest erhålls insikter inte bara om smakupplevelsen utan också om vad i produktkonceptet som är mest relevant för konsumenter och därmed bör prioriteras i kommunikation av produkten, t ex på förpackningen.

Midsona ansvarar för utveckling och marknadsföring av varumärket Friggs och har låtit Vadis Research genomföra ett kombinerat koncept- och smaktest för sina linskakor.

– Med resultaten av testet har vi kunnat förbättra kommunikationen på våra förpackningar och lyfta fram de mest köpdrivande produktegenskaperna. För Friggs Linskakor är det hälsofördelarna, rik på fiber och högt proteininnehåll, som har lyfts på förpackningen. Dessutom har vi på samma gång kvalitetssäkrat de receptförändringar vi velat göra utifrån ett konsumentperspektiv där smaken är viktigast, säger Jenny Alm, Nordic Innovation Manager hos Midsona.

Friggs är marknadsledare, med 80 % marknadsandel, inom majs/ris/lins & kikärtskakor på den svenska marknaden.