Good Idea – svensk innovativ måltidsdryck
Inför lanseringen av Good Idea måltidsdrycker på den svenska marknaden hade DoubleGood AB behov av att optimera konceptet, kartlägga potentiella köparmålgrupper och urskilja lämpligaste säljkanaler. Vadis Research har därför hjälpt företaget med en kvantitativ marknadsundersökning.
Good Idea är ett smaksatt kolsyrat vatten med aminosyror och det livsviktiga mineralet krom som hjälper till att minska de stora blodsockersvängningar som kommer efter en kolhydratrik måltid. Drycken är ett resultat av forskning vid Lunds universitet och effekten är bevisad i upprepade kliniska studier.
Som forskningsdrivet företag var det naturligt för oss att även göra en marknadsundersökning inför lanseringen i Sverige. Undersökningen kartlägger målgrupper som upplever problem med stora blodsockersvängningar och pekar därmed ut våra primära målgrupper, säger DoubleGood ABs VD Elin Öste. Undersökningen har också gett oss underlag om hur konsumenter ser på våra drycker och därmed har vi kunnat optimera både koncept och kommunikation.
Good Idea måltidsdrycker har lanserats i Sverige i tre smaker och går hittills att köpa i ett urval av dagligvarubutiker och restauranger i södra Sverige samt i storpack online direkt från DoubleGood AB, via hemsidan goodidea.se.