Vadis-Research - SmaktestSmaktest säkrar svenska smaklökar

Oavsett om produktutveckling sker i Sverige eller utomlands är det viktigt att kvalitetssäkra att produkten går hem hos den tilltänkta målgruppen. Inte minst gäller detta för livsmedelsproducenter vars produkter bokstavligen måste falla konsumenter i smaken.

Inför lanseringen i Sverige av nya Rustica kebabpizza var det därför naturligt för Dr. Oetker att genomföra ett smaktest med svenska konsumenter. Med resultaten i hand kunde Dr. Oetker visa livsmedelskedjorna att Rustica Beef Kebab inte bara är mycket omtyckt av svenska konsumenter utan också bättre i relation till de övriga fyra testade pizzorna, som redan finns på svenska marknaden.

– Som internationell livsmedelsproducent med produktutveckling utanför Sverige har vi stor nytta av konsumenttester som i förväg visar vad svenska konsumenter tycker om våra produkter. På så vis får vi inte bara goda argument i införsäljningen till handeln utan också ett internt verktyg för att prioritera vilka produkter ur det internationella sortimentet vi ska lansera i Sverige, säger Martina Hultquist, Product Manager Pizza på Dr. Oetker Sverige.

Tillsammans med Scandinavian Retail Center har Vadis Research genomfört ett blindtest av djupfryst pizza med svenska konsumenter.

Kontakta Vadis Research